Refleksion over vores prototype
Trivsel-undersøgelse: Post-it øvelse
Formålet for vores prototype var, at finde ud af om den enkelte elev, trives i klassen/det sociale klasserum.
Vores prototype er en øvelse med post-it, hvor eleverne skal komme med udtryk om hinanden under 3 kategorier. De fik tre forskellige farvede post-it, en grøn, en gul og en rød til hver af deres klassekammerater.
· Grøn: Du er god til…, jeg kan godt lide når/at du… og du er en god ven/veninde fordi…
· Gul: Du kan arbejde på/med at… og du kan blive bedre til…
· Rød: Det ville være rart hvis du… og jeg kan ikke lide når du…
Dem skal de udfylde til hver af deres klassekammerater, og kunne give dem, den personligt.
Den grønne og gule skal man udfylde og aflevere til alle sine klassekammerater, men den røde må man selvom men man skal kunne aflevere den personligt.
Vi var ude og afprøve det i en 8. klasse, hvor en fra gruppen kendte eleverne. Da det er vigtigt for at kunne udfører øvelsen og få det rette billede af klassen/resultatet. Det er vigtigt, fordi det er et følsomt område man undersøger i denne øvelse. Det var vigtigt for os at man kunne samle op på det efterfølgende, sammen med den faste lærer. Deres faste lærer deltog også i øvelsen.
Vi fik en følelse af at vores prototype virkede ud i klassen, og vi fik det indtryk, at øvelsen god kunne bruges i det daglige undersøgelse af elevernes trivsel i klassen. Øvelsen kan sagtens tilpasses til det enkelte klassetrin og eleverne i klasserne.
Vi oplevelse at eleverne og læreren var glade for øvelsen, og vi fik positivt respons tilbage både fra eleverne og læreren. Læreren valgte at tage resultaterne med til sin skole/hjem-samtaler, der lå ugerne efter vores besøge. Da vi i vores prototype lægger op til, at man kan bruge øvelsen som optakt til disse samtaler, eller elevsamtaler.
For os var denne øvelse en ny måde at evaluere trivsel på, men der findes andre øvelser der ligner meget vores. Men som vi ikke kendte til, og heller ikke ligner præcis vores prototype.
Annika og Christina