Skolens opgaver er mange og ikke altid lige til at gennemskue. Vi skal som lærere have mange kompetencer og skal kunne rumme mange forskellige ting. Det er ikke som i gamle dage hvor eleverne kom for at lære at regne og skrive - heldigvis. Når de så havde lært dette, var skolens opgave fuldført. Jeg ville være meget ked af, hvis vi ikke havde mulighed for at få den menneskelige del med i vores dagligdag. Jeg er glad for at vi er med til at danne eleverne, med til at gøre de unge mennesker til verdensborgere i et globalt samfund. Det er dog et stort ansvar der hænger på skolen og lærerne. Jeg mener dog ikke det kun er skolen og lærernes ansvar. Forældre og elever har også et stort ansvar for at få det hele til at gå op i en højere enhed. "...forholdet mellem lærer og elev (skal) være et gensidigt give-modtage-forhold, hvor begge parter skal være såvel giver som modtager: Læreren skal fremstille og organisere indholdet over for eleverne på forskellige måder, og eleverne skal være tydeligt aktive modtagere:give noget tilbage i form af lytten, spørgsmål, svar, produkter, skepsis, begejstring m.v., og læreren skal på sin side også være en lydhør modtager i forhold til den mangfoldige respons, han får af eleverne." s.20 Brodersen, p. m.fl - Effektiv undervisning.
Hvis dette kan lade sig gøre, som jeg tror på det kan, vil eleverne have opnået en stor viden når de afslutter folkeskolen. Der er dog i dagligdagen nogle udfodringer der kan gøre denne praksis vanskelig. Skolen skal i dag rumme og inkludere mange former for elever, og nogle har svært ved at tilpasse sig skolens rammer. Dette kræver mange resourcer af lærerne og derfor kan det være svært, men ikke umuligt, at få organiseret undervisningen så den rammer,inspirerer og motiverer alle...
fortsættelse følger...
Hvis dette kan lade sig gøre, som jeg tror på det kan, vil eleverne have opnået en stor viden når de afslutter folkeskolen. Der er dog i dagligdagen nogle udfodringer der kan gøre denne praksis vanskelig. Skolen skal i dag rumme og inkludere mange former for elever, og nogle har svært ved at tilpasse sig skolens rammer. Dette kræver mange resourcer af lærerne og derfor kan det være svært, men ikke umuligt, at få organiseret undervisningen så den rammer,inspirerer og motiverer alle...
fortsættelse følger...