Når man går igang med et innovativt projekt skal men lave noget der har værdi for andre. Man skal have en kunde der efterspørger et produkt. Man skal opfinde noget der er nyt. Så er det bare, hvem det skal være nyt for? Skal det være nyt for kunden eller for eleven? Hvis man har en en fabrik der gerne vil udvikle noget, de bruger i hverdagen for at gøre det mere bruger venligt, skal det selvfølgelig være nyt for kunden. Men er vi ude i skolen, med nogle elever der skal finde på nye måder at f.eks. blive transporteret i skole på, er det jo ikke sikkert de kan finde på nye metoder, der ikke er set før i samfundet. Men for eleverne er det nyt, da de ikke er blevet præsenteret for det før.
Innovation og entreprenørskaber for mig en metode at arbejde på. En metode der kan få eleverne til at være fokuserede på den enkelte del i en proces, hvor de får mulighed for at udvikle noget. Eleverne kan bidrage med det de har og på det niveau de er på. Denne metode er dog meget abstrakt og kan være svær for de elever der gerne vil have noget konkret at forholde sig til. Det kan være svært at komme igennem forstå og ideudviklingsfasen hvis man lærer bedst ved at røre ved tingene. I disse faser tænker og snakker man ud fra hypoteser. Man skal komme med mange forskellige ideer og løsninger og sammen finde frem til den bedste. Men er man ikke god til at forestille og tænke i nye baner kan disse faser tage pusten fra eleven. er man derimod god til at forestille sig, finde på nyt og blive inspireret af andres ideer, er denne metode rigtig god til at motivere og skubbe eleverne til at udvikle nye ideer og løsningsforslag. Derimod tror jeg, at man kan fange de bogligt svage elever i realiseringsfasen, hvor de skal klippe og klistre, bygge, modulere osv. De skal fremstille nogle prototyper på ideerne og finde frem til den bedste. Her kan de få lov til at vise deres ideer istedet for kun at tænke og forklare dem. Evalueringsfasen hvor man skal reflektere over processen og fremvise/afprøve produktet er vigtig og lærerig, da de her skal forklare deres produkt og fortælle hvorfor det kom til at se sådan ud. De er nødt til at overveje hvorfor alt det der blev skrottet, blev skrottet. Måske kan noget af det der blev valgt fra bruges til en anden opgave osv.
Eleverne skulle gerne få en fornemmelse af hvordan man ude i virksomhederne kommer på nye tiltag. Det er vigtigt at kunne i den verden, der venter efter skolen/uddannelsen. Samfundet udvikler sig hele tiden og man er nødt til at følge med.
Jeg har ikke selv været ude i en klasse og prøve et Innovation og Entreprenørskabs projekt af, men jeg har sammen med to studiekammerater udviklet et materiale til evaluering i skolen. Vi arbejdede ud fra 4 modellen. Vi startede med at komme med gode ideer til hvordan man kan evaluere ude i skolen. Vi fandt frem til at vi ville evaluere elevernes trivsel i klassen. Vi endte op med et system med post-it sedler og tog ud i en 7. klasse og prøvede det af. Det fungerede godt og de tilbagemeldinger vi fik fra klassen og læreren var, at det var en god måde at evaluere på.
Senere fandt vi ud af, at det nok ikke var en ny ide, da der allerede fandtes en model der lignede det vi kom frem til. Det er selvfølgelig ærgeligt at opfinde noget der allerede er opfundet, men vi fik da prøvet at arbejde os igennem 4 modellen og fik prøvet innovation og entreprenørskabs projektet af.